Els trens de Renfe van evitar a Catalunya un impacte mediambiental en 2008 equivalent a 525 milions d’euros

renfe014L’estalvi de costos externs ha augmentat prop de 18,2 milions d’euros respecte 2007
• Els viatgers i mercaderies transportats per Renfe haguessin suposat la circulació de més de 97 milions d’automòbils, 40.200 camions i 11.700 avions

11/08/2009. 11-ago-09.- Durant el 2008, els trens de Renfe van estalviar 525,5 milions d’euros amb costos externs a la societat catalana, si s’analitza en termes econòmics l’impacte sobre el canvi climàtic i la contaminació que hagués tingut realitzar aquest transport per altres mitjans, com l’automóbil, el camió o l’avió. De haver estat així, haguessin circulat 97 milions de automóbils, 40.200 camions i 11.700 avions més del que ja van fer durant 2008 a Catalunya i la consoliden com la comunitat on els serveis de Renfe més aporten a la sostenibilitat del transport.

Aquestes xifres, suposen un estalvi de 18,2 milions d’euros més que en 2007. Aquest increment es deu principalment a la implantació de nous serveis d’Alta Velocitat de Renfe a Catalunya, AVE i Avant durant 2008, així com el procès de renovació del parc de trens el que permetrà a Renfe disposar de la flota de trens més moderna d’Europa al 2010, segons la UNIFE.

Del total d’aquest estalvi, 405 són relatius als serveis de viatgers dels que, 264,9 milions corresponen al servei de Rodalies, 78,1 milions als trens AVE – Larga Distancia i 62,8 als trens de Media Distancia. La resta, 119,7 milions d’euros corresponen als serveis de Mercaderies. D’altre banda, l’estalvi d’emissions de CO2 va ascendir a 501.355 tones i de consum energètic estalviat a 2141,7 Gwh durant 2008 a Catalunya, el que equival al consum energètic de la població del Baix Llobregat i el Maresme, 1, 3 milions d’habitants.

El concepte dels costos externs

Els costos externs són aquells que no assumeix el mercat per la via dels preus, sinó que els assumeixen directament els contribuents a través dels impostos, amb independència de que siguin o no usuaris d’un determinat mitjà de transport.

El concepte de costos externs, el més clar indicador integrat de sostenibilitat del tranport, quantifica l’impacte negatiu que tenen per a la societat factors com el canvi climàtic, la contaminació atmosfèrica regional i local, la contaminació acústica, la sinistralitat, la congestió a les ciutats i altres efectes urbans, com la degradació paisatgística. A partir de l’estudi “Costos externs del transport”, elaborat per a la Unió Internacional de Ferrocarrils per la consultora suïssa INFRAS i l’Institut IWW de Karlsruhe, s’avalua en temes econòmics aquest impacte negatiu.

El mitjà de transport que genera més costos externs és l’automóbil, amb un 43%; seguit pels camions (34%), i l’aviació civil (14%). El ferrocarril es situa per sota el 2%. Per unitat de transport, les mercaderies generen 5 vegades menys costos que el tren si es traslladen per carretera i 16 vegades més per avió. En el cas dels viatgers les relacions són 3 a 1 (carretera – tren) i 2 a 1 (avió – tren)

Quadre estalvis costos externs de Renfe a Catalunya

ESTALVIS NETS ACTUALITZATS DEGUTS A COSTOS EXTERNS EVITATS PER RENFE AL 2007, PER ORÍGEN (en milions d’euros)

EFECTE EXTERN CANVI CLIMÀTIC CONTAMINACIÒ ATMOSFÈRICA ACCIDENTS CONTAMINACIÒ ACÚSTICA ALTRES (*) TOTAL

ESTALVI NET TOTAL ACTUALITZAT 189,2 115,6 120,9 31,5 68,3 525,5

(*) Efectes urbans, efectes sobre el paisatge i la natura, ocupació i fragmentació del sòl i altres efectes induïts

Quadre resum circulacions evitades pels trens de Renfe a Catalunya durant el 2007

CIRCULACIONS EN ALTRES MODES EVITATS PER RENFE EN 2008 (en milers de circulacions)

ACTIVITAT RODALIES MD RODALIES+MD AVE-LD MERCANCÍAS TOTAL

Automóviles 90.502,7 5.486,2 95.988,9 1097,4 97.086,3

Camiones 40,2 40,2

Aviones 11,7 11,7

Renfe Operadora, entitat pública empresarial del Grupo Fomento, comercialitza serveis de viatgers i mercaderies per ferrocarril i disposa d’una divisió industrial per a la fabricació i manteniment de material. Renfe desplaça cada any 500 milions de viatgers i 25 milions de tones de mercaderies. La missió de la companyia és realitzar la seva funció d’operadora nacional ferroviària amb la màxima seguretat, puntualitat, qualitat i eficiència. Per això, està duent a terme la renovació de la seva flota, que en 2010 serà la més moderna d’Europa, amb una inversió de 6.000 milions d’euros i l’adquisició de 560 nous trens de viatgers i 100 locomotores de mercaderies. Renfe Operadora posa en servei cada dia prop de 5.000 trens