La Generalitat adjudica obres en infraestructures i equipaments per un valor de 19,5 MEUR

gencatobrespubliques5La Generalitat ha adjudicat, per mitjà de l’empresa pública GISA, obres en matèria de carreteres, transports i equipaments per un valor de 19,5 MEUR. La major part d’aquestes obres corresponen a la construcció d’habitatges (8,3 MEUR) i a la construcció i reforma de diverses escoles (6,2 MEUR). Pel que fa a transports, les adjudicacions d’aquest mes inclouen obres de millora en estacions de metro i FGC per valor de 5 MEUR.

En matèria de transports, el Consell d’Administració de GISA ha adjudicat diverses actuacions, entre les que es troben les obres del projecte d’instal·lació de la xarxa inalàmbrica de banda ampla a diferents trams de l’L9 del metro (3,9 MEUR), l’execució de les obres d’arranjament de l’accés a l’estació d’FGC de Sarrià (1,1 MEUR) i la redacció del projecte constructiu de la nova cua de maniobres de l’estació de d’FGC de Plaça Catalunya.Pel que fa a la xarxa viària, s’ha adjudicat la redacció de l’estudi informatiu del la connexió entre la variant sud de Lleida i Vilanova de la Barca.

En matèria d’equipaments, GISA ha adjudicat 8,3 MEUR a les obres de construcció de 128 habitatges i locals a la Ciutat de la Justícia a l’Hospitalet de Llobregat.

Pel que fa a les obres en equipaments escolars, GISA ha adjudicat per un import de 3,7 MEUR les obres de construcció del CEIP Sant Josep de Sant Vicenç dels Horts i per 2,5 MEUR les obres de reforma de l’IES d’Aran de Vielha e Miajaran.

A continuació, s’amplia la informació sobre les actuacions del DPTOP

gisaGISA adjudica obres de millora del transport públic per valor de 5 MEUR

L’empresa pública GISA ha adjudicat les obres del projecte d’instal·lació de la xarxa inalàmbrica de banda ampla a diferents trams de l’L9 del metro per un import de 3,9 MEUR i l’arranjament de l’accés a de l’estació d’FGC de Sarrià per 1,1 MEUR, en el marc del projecte per a la seva adaptació i remodelació. Així mateix, s’ha adjudicat la redacció del projecte constructiu de la nova cua de maniobres de l’estació d’FGC de Plaça Catalunya.

Banda ampla al tram IV i al viaducte de l’L9                                     3,9 MEUR

El Consell d’Administració de Gisa ha adjudicat per 3,9 MEUR les obres per a la instal·lació de la xarxa inalàmbrica de banda ampla a diferents trams de l’L9 del metro que permetrà la transmissió de dades i imatges entre el centre de control i l’interior dels trens de la línia, que aniran sense conductor des de la seva posada en servei.

L’actuació comprèn, concretament, el tram IV, corresponent als ramals de Santa Coloma de Gramenet i Badalona, i del viaducte de la Zona Franca del tram II.

Així, es dotarà aquests trams de la tecnologia necessària per a permetre l’enviament d’informació i vídeos en temps real, entre els trens que circularan automàticament i el centre de control que supervisa totes les operacions, de manera inalàmbrica i amb més capacitat que a la xarxa actual.

Això comportarà un seguit d’avantatges:

Ø      Informació a l’usuari: la banda ampla fa possible la transmissió de continguts multimèdia per reproduir-los en les pantalles ubicades a l’interior dels trens, amb immediatesa i eficàcia, de manera que els usuaris puguin estar informats en tot moment

Ø      Telecontrol i monitorització del material mòbil: es tracta d’un sistema novedós que permet gestionar els diferents dispositius integrats a cada un dels trens i disposar de tota la informació dels trens en el centre de control.

Ø      Videovigilància a bord: la xarxa inalàmbrica de transmissió de dades permet supervisar i controlar l’interior dels trens i la via en temps real, a través de les càmeres instal·lades dins dels trens, aportant més seguretat. L’alta capacitat de la xarxa permetrà enviar simultàniament les imatges de fins a deu càmeres de l’interior dels trens al centre de control en temps real.

Els treballs comprenen la instal·lació dels equips necessaris per a fer possible la transmissió inalàmbrica de dades, tant a dins dels trens, com al túnel, el viaducte, les sales de comunicacions ubicades a les principals estacions i el centre de control.

L’actuació començarà en les properes setmanes, amb un termini d’execució de 14 mesos.

Arranjament de l’accés a l’estació d’FGC de Sarrià                     1,1 MEUR

Una altra de les actuacions adjudicades per GISA és la corresponent a l’arranjament de l’accés del carrer del Cardenal Sentmenat de l’estació de Sarrià d’FGC, en el marc del projecte de rehabilitació i adaptació integral de l’estació a persones de mobilitat reduïda.

Les obres comprenen el trasllat de l’actual accés del carrer del Cardenal de Sentmenat uns metres en sentit sud, cap al carrer del Vergós, la qual cosa permetrà crear un passadís d’accés molt més ample i directe, que millorarà els moviments de les persones usuàries.

A més, permetrà disposar de l’espai necessari per a adaptar l’estació a persones amb mobilitat reduïda. Així, més endavant es preveu la instal·lació d’un ascensor que comuniqui l’exterior amb el nivell de vestíbul.

Per a això, s’ocuparà l’espai destinat, fins ara, a instal·lacions d’FGC, que també servirà per a crear un vestíbul més ample, previ a la barrera tarifària, així com altres dependències.

Es preveu que les obres comencin les properes setmanes, amb un termini estimat d’execució de 6 mesos i una inversió prevista d’1,1 MEUR.

fgc-placacatalunya-nova-cua-maniobres
Nova cua de maniobres d’FGC a Plaça Catalunya

El consell de GISA també ha adjudicat la redacció del projecte constructiu de la nova cua de maniobres d’FGC de l’estació de Plaça Catalunya. Aquesta actuació servirà per incrementar la capacitat de la línia del Vallès un 33% i millorar les freqüències de pas dels 2 minuts actuals als 1,30 minuts en hora punta. La nova cua farà 750 metres de longitud aproximadament i tindrà capacitat per a estacionar fins a tres trens. El projecte, que suposarà una inversió de 108 MEUR, comprèn també la remodelació de les instal·lacions de l’estació i la reforma dels accessos ferroviaris.

Nova cua de maniobres

La nova cua es construirà a partir del perllongament de les vies 1 i 2 de la línia del Vallès a l’estació de Plaça Catalunya, on finalitza actualment el servei. Des d’aquí, el traçat discorrerà en corba en sentit est, creuant per sota la Rambla Catalunya i de l’L3 de Metro, així com de l’aparcament soterrat ubicat a l’altura del carrer de Rivadeneyra.

A partir del portal de l’Àngel, la cua discorrerà per sota del carrer de Fontanella en línia recta, fins a arribar a la Plaça d’Urquinaona. Aquest tram acollirà la nau d’estacionament de trens, a uns 18 metres de profunditat, que disposarà en total de 3 vies, així com l’espai per a facilitar les maniobres de canvi de sentit dels combois.

Per tal de minimitzar les afectacions en superfície en aquest punt especialment cèntric de la ciutat, la nova cua de maniobres es construirà en mina, des d’un pou d’explotació situat a la Plaça d’Urquinaona.

Reestructuració i reforma de l’estació

Aquesta actuació també inclou un conjunt d’obres complementàries a l’estació d’FGC de Plaça Catalunya per per tal d’ajustar-les a la nova configuració. En aquest sentit, s’executaran treballs de remodelació i millora de les vies, es remodelarà l’andana a Plaça Catalunya, es reformarà l’accés al vestíbul costat Balmes, es modificarà l’accés i el vestíbul costat Rambles i es millorarà el passadís de connexió amb l’exterior.

Estudi de la connexió entre la variant sud de Lleida i Vilanova de la Barca

Una altra de les adjudicacions de GISA és la redacció de l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental de l’autovia que donarà continuïtat al perllongament de la variant sud de Lleida (est) fins a la futura variant desdoblada de Vilanova de la Barca i Térmens.

Aquesta autovia, que s’emmarca en l’eix Lleida – Balaguer, tindrà una longitud d’uns cinc quilòmetres i suposarà una inversió estimada en 52 MEUR. Els estudis que ara s’adjudiquen analitzaran les alternatives de traçat de la nova carretera, que se sotmetran posteriorment a informació pública.

Aquesta actuació donarà continuïtat a la variant sud de Lleida i de perllongament cap a l’est, fins a la carretera LL-11, que es van adjudicar a finals de l’any passat.

La nova autovia

La futura autovia tindrà una longitud aproximada de cinc quilòmetres i se situarà als termes municipals de Lleida,  Alcoletge i Vilanova de la Barca. Estarà formada per dos carrils de 3,5 metres d’amplada per sentit de circulació, amb vorals exteriors de 2,5 metres i vorals interiors d’1 metre. La mitjana de separació serà de 3 metres.

Els estudis que ara s’adjudiquen analitzaran les alternatives de traçat d’aquesta via, que se sotmetran posteriorment al procés d’informació pública i de tramitació mediambiental.

Aquests estudis tindran en compte el Pla General de Lleida, i els  POUM d’Alcoletge i de Vilanova de la Barca. Així mateix, la solució estudiada es compatibilitzarà amb l’estudi informatiu del Ministeri de Foment de l’autovia A-27 de Montblanc a la variant de Lleida (A-2).

23  de gener de 2009