Afectacions al trànsit per obres del perllongament de la línia d’FGC a Sabadell

Com a conseqüència de les obres del perllongament de la línia del Vallès d’FGC a Sabadell, la propera setmana es produiran les afectacions al trànsit següents:

Ø  Carrer de la Palanca: el dilluns 3 de novembre, es tancarà la cruïlla amb el passeig de la plaça Major, durant 20 dies, per executar treballs de desviament de serveis afectats de la futura estació ubicada a la plaça

Ø  Avinguda Josep Tarradellas: a partir de divendres 7 de novembre, es mantindran 2 carrils de circulació oberts durant 15 mesos, un per sentit de la marxa i s’ocuparan 5 carrils per obres a l’entorn de la nova estació de Plaça Espanya

Afectacions al trànsit a partir del dilluns

Amb motiu de les obres de construcció a l’entorn de les noves estacions d’FGC de Plaça Espanya i Plaça Major, del perllongament de la línia del Vallès a Sabadell,  es modificarà la configuració del trànsit en dos carrers de la ciutat a principis de novembre. Per tal de minimitzar les afectacions a veïns i comerciants, s’han analitzat amb deteniment les possibles solucions per evitar al màxim les molèsties, mantenir els itineraris de línies d’autobús, i facilitar en la mesura del possible la fluïdesa en la circulació.

El carrer de la Palanca

En aquest sentit, a partir de dilluns 3 de novembre, i durant 20 dies, es tallarà la cruïlla entre aquest carrer i el passeig de la plaça Major. Això permetrà dur a terme treballs previs a la construcció de la futura estació de Plaça Major que s’ubicarà en aquesta zona, que consisteixen en  el desviament dels serveis que queden afectats per aquestes obres.

L’avinguda Josep Tarradellas

Per a facilitar el pas dels vehicles en tots dos sentits d’aquesta avinguda ubicada entre la plaça d’Espanya i la plaça de la Concòrdia, a partir de divendres 7 de novembre, i durant 15 mesos, es mantindran oberts 2 carrils de circulació.

En una primera fase, es tancaran els 5 carrils més propers a la banda oest, dels 6 existents, per tal d’iniciar la construcció dels murs perimetrals a l’entorn de la futura estació de Plaça Espanya, de manera que s’aprofitarà un tram de la vorera del costat est per a habilitar un carril de circulació. Els vianants disposaran d’espais per desplaçar-se amb tota seguretat. Més endavant, la configuració de la calçada variarà d’acord amb les necessitats de les obres, tot i que es mantindran sempre 2 carrils habilitats per al trànsit rodat.

Així, a partir de divendres, els vehicles que circulin pels carrers del Doctor Balcells, el de la Previsió i el de l’Esperança, no podran enllaçar amb l’avinguda Josep Tarradellas, atès que la cruïlla quedarà també tancada. Tot i així, els veïns i usuaris dels aparcaments de la zona hi podran continuar accedint fins a la cruïlla.
Pel que fa a l’aparcament de vehicles, se n’habilitaran noves places al carrer de Doctor Balcells i al passeig de Sant Bernat, per tal de compensar la pèrdua de places amb l’ocupació de l’avinguda Josep Tarradellas i facilitar als veïns nous espais per a aquests usos. A més, amb motiu d’aquestes obres, es traslladarà les zones de càrrega i descàrrega  al carrer de Doctor Codina, al passatge de Ribatallada i al passatge de l’Estudi.
Un cop completats aquests 15 mesos, els treballs continuaran a l’avinguda Josep Tarradellas, la qual cosa podrà comportar alguna afectació de caràcter més menor.

Perllongament en marxa
La Generalitat va iniciar la passada primavera els treballs de perllongament de la línia del Vallès d’FGC a Sabadell, que comprenen la construcció d’un tram de 4,4 quilòmetres de longitud, 4 noves estacions i el soterrament i reforma de Sabadell – Estació. Aquesta prolongació de la línia de ferrocarril suposarà un salt endavant en la mobilitat de la ciutat, que comptarà, així, amb un servei de metro urbà que millorarà les connexions internes amb transport públic i les freqüències de pas, així com la comunicació amb Barcelona i altres municipis del Vallès.


D’aquesta manera, els treballs continuen avançant, i actualment s’està treballant en els punts següents:

§ Parc del Nord: ubicat entre el carrer dels Clavells i de Corones, a mig camí entre la futura estació de Ca n’Oriac i Plaça Espanya, constitueix el punt d’entrada de les dues tuneladores encarregades de perforar els dos túnels en paral·lel del tram perllongat fins a l’actual Sabadell – Estació. De moment, en aquest punt s’ha iniciat la construcció dels murs pantalla que conformen el perímetre del pou d’atac.

§ Plaça Major: continua el desviament del trànsit en aquest punt i es mantenen els dos carrils de circulació oberts, com fins ara. De moment,  s’han completat els treballs arqueològics i ara es treballa en el desviament de serveis afectats.

§ Plaça Espanya: ja s’ha finalitzat els desviament de serveis afectats i ara s’inicia la construcció dels murs pantalla, que comporta la reestructuració del trànsit que començarà divendres.

§ Eix Macià: aquí també s’ha completat el desviament dels serveis que han quedat afectats per les obres i s’ha iniciat l’execució dels murs pantalla que acolliran la nova estació.

Més endavant es preveu iniciar els treballs també a Ca n’Oriac i Sabadell – Estació. Pel que fa als túnels, es preveu que cap a l’estiu de l’any vinent es comenci a preparar i muntar la primera tuneladora per tal que pugui començar a perforar el túnel corresponent a la via 2 durant el segon semestre del 2009.

El nou metro urbà de Sabadell
Les obres de perllongament d’FGC a Sabadell comprenen la creació d’un nou tram de línia amb  quatre noves estacions, i el soterrament i la reforma integral de l’actual Sabadell – Estació. Amb el nou traçat, l’estació existent de Sabadell – Rambla, on ara acaba la línia, serà substituïda per una nova estació a la Plaça Major, que donarà servei als usuaris de la zona. Des d’aquest punt, el traçat continuarà en direcció nord-est fins a les noves estacions d’Eix Macià i de Plaça Espanya, on hi haurà l’intercanviador amb Renfe. Més al nord, s’ubicarà la nova estació de Ca n’Oriac i a continuació, es construiran les cotxeres i una cua de maniobres soterrades.

Amb una inversió global de 400 MEUR, l’actuació servirà per dotar la ciutat d’una línia de metro urbà que donarà servei a 7 milions d’usuaris cada any. Es preveu que les obres tinguin una durada de 4 anys, de manera que pugui entrar en funcionament l’any 2012.
30 d’octubre del 2008