Intensitat màxima en pistes de circuit imprès

Respon
Avatar de l’usuari
Marc
Site Admin
Entrades: 568
Membre des de: 13 juny 2007 17:29
Nom i cognoms: Marc Filella
Número: 101

Intensitat màxima en pistes de circuit imprès

Entrada Autor: Marc »

Donat que hi ha plaques de circuit imprès amb relés que han de commutar senyals dels transformadors de vies, ha sorgit la qüestió de quina hauria de ser l'amplada de les pistes de circuit imprès per tal de suportar la intensitat que aquests relés han de commutar.

Doncs bé, consultat el Google, a http://portaleso.homelinux.com/usuarios ... ndice.html diuen:
El ancho de las pistas dependerá de la intensidad que vaya a circular por ella. Se tendrá en cuenta que 0,8 mm puede soportar, dependiendo del espesor de la pista, alrededor de 2 Amperios, 2 mm, unos 5 Amperios y 4,5 mm, unos 10 Amperios.
Miraré de poder contrastar aquesta informació.

Cesar
Entrades: 161
Membre des de: 15 jul. 2007 17:39
Nom i cognoms: Cesar Alcala Vergara
Número: 74

Re: Intensitat màxima en pistes de circuit imprès

Entrada Autor: Cesar »

També s'hauria de plantejar com es farà el circuit imprés si es que no ho està ja. Ho dic perque l'amplada combé es diu depen de la profunditat ja que com es sap la intensitat anira lligada amb secció de pas. Ara no tinc taules ni fórmules a mà però potser depenent de l'intensitat perque aquestas sortides no es fan amb cable i solsament la placa pel control.

César

Avatar de l’usuari
Pere
Site Admin
Entrades: 376
Membre des de: 13 juny 2007 20:47
Nom i cognoms: Pere Comas
Número: 88

Re: Intensitat màxima en pistes de circuit imprès

Entrada Autor: Pere »

El procés de fabricació de les plaques (a falta de res millor) crec que serà per insolació de plaques fotosensibles, revelat i atacat manual al Clorur Fèrric.

El gruix de la capa de coure de les plaques serà per tant l'estàndard (que no se quina és)consultada la güebs de refeència (http://www.diotronic.com/placas.html) no hi dona indicacions del gruix. No obstant, crec que podem assumir que les dades aportades per en Marc es refereixen a gruix estàndard i per tant ens són vàlids.

D'altra banda, crec que ens hi hem de fixar en dos paràmetres en realitat:
- L'amplada de les pistes, per determinar la intensitat màxima que suportaran.
- La distancia entre pistes (a saber: resistència entre elles) per determinar la tensió màxima que suportaran.

Es a dir, entenc (i si no corregiu-me) que a una pista puc posar la tensió que em roti sense que m'importi la seva amplada (tret del fet de vigilar la intensitat que faré passar), però per contra he de mirar la distància a la que es troba una segona pista per evitar una guspira entre elles per sobre tensió (amb independència de la intensitat que les recorren).

Per tant, per les amplades acceptaria les dades d'en Marc. I per les separacions? quines posem si hi tenim tensions de 15V o de 220 V?

Cesar
Entrades: 161
Membre des de: 15 jul. 2007 17:39
Nom i cognoms: Cesar Alcala Vergara
Número: 74

Re: Intensitat màxima en pistes de circuit imprès

Entrada Autor: Cesar »

Pel que vaig a dir ara segur que hem mateu mes encara havent contestat abans.
Al que toca. Al febrer vaig fer una signatura d'una setmana de disseny de circuits impresos. No trobava els apunts i ara ja els tinc, m'he enrecordat aquest mati. Es basa en utilitzar el pspice i el orcad. Aqui deixo els apunts no son gran cosa pero si algu li serveixen:
https://weble.upc.es/asig/Lab_CI/docs/Orcad.pdf
Dels dubtes plantejats no diu res pero en tot cas podria intentar preguntar-li al professor que vaig tenir i a veure si ens dona llum el que no se si ara amb el mes de juliol donara massa resposta o s'ha d'esperar. Per aixo abans d'enviar-li un mail voldria saber ben be els dubtes:
- Amplada pistes per intensitat?
-Distància pistes per tensio?
-Suposo que al parlar de 220V i 12V parlem de alterna i continua en el mateix circuit. En teoria al no ésser alta freqüència no deu afectar pero en tot cas li pregunto si s'ha de tenir alguna consideracio especial.
-Dedueixo que el CI sera d'una unica cara o dos?

Bueno si creie-ho que falta algo digue-ho-me. Jo si de cas li escriuria dema.

Ens veiem

Cesar

Avatar de l’usuari
Marc
Site Admin
Entrades: 568
Membre des de: 13 juny 2007 17:29
Nom i cognoms: Marc Filella
Número: 101

Re: Intensitat màxima en pistes de circuit imprès

Entrada Autor: Marc »

A no ser que fos absolutament necessari els circuits impresos seran d'una sola cara. Per la resta les qüestions són les que dius, l'amplada per a la intensitat i la separació per a la tensió.

Avatar de l’usuari
Marc
Site Admin
Entrades: 568
Membre des de: 13 juny 2007 17:29
Nom i cognoms: Marc Filella
Número: 101

Re: Intensitat màxima en pistes de circuit imprès

Entrada Autor: Marc »

Serveix això?
http://www.ce-mag.com/ce-mag.com/archiv ... afety.html

(He cercat per "circuit board clearance voltage")

Cesar
Entrades: 161
Membre des de: 15 jul. 2007 17:39
Nom i cognoms: Cesar Alcala Vergara
Número: 74

Re: Intensitat màxima en pistes de circuit imprès

Entrada Autor: Cesar »

Despres de realitzar la consulta al professor aqui us posso la resposta anant en la linia exressada en el primer post.

Benvolgut alumne

Per resoldre el problema de les pistes per a 10 Ampers de continua llegeix te el següent
10 Càlcul de la secció del fil de connexió



Atès els corrents tant grans que es poden presentar en un circuit amb bateries o amb convertidors proposarem un model que ens relaciona el corrent que pot aguantar un conductor de secció circular en funció del diàmetre del fil, sense fondre’s. Tot seguit donarem uns criteris per saber el diàmetre del fil en aplicacions marines, què és un ambient molt restrictiu.

En un sistema alimentat a corrent continua de 12 o 24 volts, per a cada 3 ampers la secció del cable li corresponen 1 mm2 de secció. A sistemes alimentats a 125 o 220 volts de corrent altern fins a 6 kW, per a cada 8 ampers li corresponen 1 mm2 de secció.

Si suposes un gruix de pista de1 mm, tindràs 1 x b = 1 mm2 per a 3 Ampers com que en te'ns 10 serà
1 x b = 3, és a dir b = 3 mm.

Encara que les pistes de 220 V estiguin molt juntes no passa res, doncs com a molt fan un condensador amb tensió de ruptura molt alta. De totes maneres les pot separar com a mínim 3 mm.
El circuits d'alterna i continua no interactuen a freqüències tan baixes ( suposo què són 50 Hz)


Esperant que et serveixi tot això rep una cordial salutació

Lluís Closas Torrente.

Avatar de l’usuari
Marc
Site Admin
Entrades: 568
Membre des de: 13 juny 2007 17:29
Nom i cognoms: Marc Filella
Número: 101

Re: Intensitat màxima en pistes de circuit imprès

Entrada Autor: Marc »

Gràcies César, però la frase de
Lluís Closas Torrente ha escrit: Si suposes un gruix de pista de1 mm, tindràs 1 x b = 1 mm2 per a 3 Ampers com que en te'ns 10 serà 1 x b = 3, és a dir b = 3 mm.

m'ha deixat perplex, doncs la capa de coure dels circuits impressos no fa 1 mm de gruix. De totes maneres donat que ell cita 3 ampers i nosaltres necessitem entre 1 i 2 suposo que ja farà el fet.

Respon